Elektroniczna przetwornica częstotliwości
Falownik sam w sobie jest dość prostym urządzeniem, przynajmniej w teorii. Praktyka jest nieco bardziej zagmatwana, ale też da się ją opanować. W tej właśnie praktyce, spotykamy się z zastosowaniem inwertera w tandemie z paroma innymi rzeczami co daje ciekawe efekty.
ÅÄ…czÄ…c prostownik, który wpinamy do prÄ…du sieciowego (zmiennego), i przemiennik czÄ™stotliwoÅ›ci, a do tego dorzucajÄ…c element sterujÄ…cy czÄ™stotliwoÅ›ciÄ…, otrzymujemy urzÄ…dzenie które jest w stanie sterować czÄ™stotliwoÅ›ciÄ… prÄ…du i paroma innymi jego wartoÅ›ciami.
Jest to o tyle ważne, że takie urządzenie pozwala nam sterować szybkością, a właściwie ruchem obrotowym, silników elektrycznych do których jest podłączone. Ciekawa sprawa, prawda?
Jak ładować urządzenia w aucie?
Są dwa sposoby na to, by urządzenia typu laptopy czy telefony podłączyć do prądu dostępnego w samochodzie. Pierwszy z nich to ładowarki na 12V, drugi - przetwornica, która będzie działała z każdym urządzeniem ze "zwykłą" wtyczką.
Sa oczywiście ograniczenia - nie polecam podłączania suszarki do włosów, czy czajnika elektrycznego. Jednak jeśli potrzebujesz naładować kilka różnego typu urządzeń, bo jesteś w podróży, to przetwornica może lepiej się sprawdzić.
Telefon komórkowy, tablet, laptop, aparat fotograficzny, itd - wszystko ma "swoje" typy ładowarek kupowanie. Zamiast kupować ich odpowiedniki samochodowe, lepiej będzie kupić jedno urządzenie - prostą przetwornicę, która kosztuje w granicach 60-100zł.
Czym jest sterowanie skalarne falowników?
Sterowanie skalarne falownika charakteryzuje się stałą zależnością U/f. Algorytmy sterowania skalarnego są dobierane w oparciu o zależności dotyczące stanu ustalonego. Najbardziej rozpowszechnione są układy sterowania skalarnego w których stabilizacja strumienia uzyskiwana jest na podstawie charakterystyk statycznych u/f = const. Nastawiane są tylko amplitudy i prędkości kątowe częstotliwości) wektorów przestrzennych napięć, prądów i strumieni skojarzonych silnika indukcyjnego. W tym przypadku występuje spadek mocy wraz ze spadkiem częstotliwości odzwierciedlonej w obrotach silnika. Prędkość mechaniczna oraz częstotliwość poślizgu nie są kontrolowane precyzyjnie i może to powodować przeciążenia silnika i falownika przez co doprowadzić do wygenerowania błędu.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sterowanie_skalarne